Visie en beleidsvorming

OBS de Viermaster wil kinderen optimaal voorbereiden op het functioneren in de maatschappij van morgen, het eigen talent ontdekken en ontwikkelen. Kinderen ‘tools’ meegeven die zorgen voor een kansrijke toekomst. We werken vanuit onze kernwaarden vertrouwen, verantwoordelijkheid, vrijheid, betrokkenheid en samenwerking. We hebben vertrouwen in elkaar, in leerlingen, ouders en de ontwikkelingskracht van het kind. We spreken dit vertrouwen ook regelmatig uit naar elkaar. We nemen de verantwoordelijkheid voor ons eigen gedrag en laten ons hierop aanspreken. Wie verantwoordelijk is voor zichzelf, kan vrijheid aan. We zijn betrokken bij onze kinderen en hun ouders. Deze betrokkenheid is merkbaar in het gedrag naar hen. We willen kinderen en ouders ook stimuleren om betrokken te zijn bij de school en onderdeel te zijn van deze samenleving in het klein. Iedereen is belangrijk en wordt gezien. Door interessante en boeiende lessen te geven zorgen we voor betrokkenheid bij de kinderen gedurende de schooldag. Samenwerken vinden we belangrijk, want we kunnen veel van elkaar leren en samen kunnen we meer. Dat geldt voor collega’s onderling, voor leerkrachten samen met ouders en de kinderen met elkaar. In ons onderwijs stimuleren we samenwerken en bieden we kinderen de gelegenheid dit vaak te doen.

Adaptief onderwijs
Wij onderschrijven de vorm van onderwijs die wordt aangeduid met de term “Adaptief onderwijs”

Adaptief onderwijs vraagt in de eerste plaats om een pedagogisch klimaat, waarin kinderen zich geaccepteerd en veilig voelen, omdat ze ervaren dat hun juf of meester vertrouwen heeft in hun goede wil en mogelijkheden. Het gaat om een klimaat waarin ervoor is gezorgd dat alle kinderen uitgedaagd worden om te presteren naar beste kunnen, terwijl ze daarbij ondersteuning ontvangen waaraan ze op dat moment behoefte hebben.

Onder adaptief onderwijs verstaan wij onderwijs:
a. dat is aangepast aan de onderwijsbehoeften van leerlingen;
b. waarbij gebruik gemaakt wordt van uiteenlopende materialen en instructies;
c. waarbij de leerkracht gevarieerde instructieprincipes gebruikt om de leerling in de  
    gelegenheid te stellen de vaardigheden te leren beheersen;
d. met een positieve, stimulerende grondhouding van leerkrachten.